Medicaal NL

De klasse 1 vergunning vereist een medicaal attest.

Een LAPL attest om meer precies te zijn.  Dit is hetzelfde medicaal attest als voor een piloot voor lichte toestellen.  LAPL wil immers zeggen : Light Aircraft Pilot License.  Het is een attest van klasse 2 (niks te maken met de klasses in het drone gebeuren) en mag dus gewoon bij een bevoegde dokter afgelegd worden.

Waar moet je dat afleggen : bij een locale dokter die daar voor bevoegd is. (AME – Aeronautical Medical examiner ) Een lijst vindt je hier.  Het duurt zowat een uurtje en kost ongeveer 130 euro.  Indien in orde stap je direct buiten met je medicaal op zak.

Je medicaal attest is geen vrijgeleide om altijd in orde te zijn.  Het is de vaststelling door een dokter dat je die dag van het onderzoek in orde bent.  Het moet iedere twee jaar vernieuwd worden.  Verandert er iets aan je gezondheidstoestand, moet je opnieuw in overleg gaan met je AME (Aeronautical Medical Examiner)

Wat moet je daarmee ?  Je moet het bij elke vlucht bijhebben, en vooral : vergeet het niet mee te hebben op je practisch examen of je mag direct naar huis.

Wanneer afleggen ? 

Hangt er van af :

  • Je bent jong en gezond en weet van geen enkele kwaal, je ogen en gehoor zijn in orde.  Je hebt dus geen reden om te falen.  Dan doe je best je medicaal zo laat mogelijk, dan is ie ook zo lang mogelijk geldig.  Je hebt hem nodig voor je practisch examen, dus een week ervoor is ideaal.
  • Je hebt voor een of andere reden twijfels : best afleggen vooreer je aan een kostelijke en slopende studie overgaat.  Het heeft geen zin je theorie af te leggen als je geen medicaal hebt.

    Wat kan een probleem zijn ?

  • Gebrekkig zicht, gebrekkig dieptezicht
  • Chronische ziektes, vooral diabetes.  Een mens die diabetes heeft en insuline spuit kan geen medicaal krijgen.  Diabetes zonder insuline inspuiting kan wel.  In geval van chronische ziekte kan echter een uitzondering gemaakt worden op voorwaarde dat die ziekte goed gevolgd is, goed behandeld is en onder controle.  Er zijn piloten in de US die ik ken die vliegen met zware jets en een insuline pomp.  Dit is echter een beslissing die niet afhangt van de locale dokter maar van een speciale commissie.  Contacteer ons indien je daar hulp bij nodig zou hebben.

Lijst van de bevoegde dokters (AME)